Skip to content

Een praktische en positieve gids voor mantelzorgers

Omgaan met gevoelens van stress, onzekerheid en angst

Een nieuwe reeks blogs over omgaan met je gevoelens

​​In deze voor ieder onzekere tijden, is het niet meer dan normaal dat er allerlei gevoelens bij je leven. Soms zijn ze verbonden met de concrete situatie waarin je je bevindt, soms lijken ze ook zomaar uit het niets naar boven te komen. Natuurlijk maak je je zorgen om je dierbare met dementie, met wie je nu geen lichamelijk contact kunt hebben. We zullen de komen weken in een reeks blogs ingaan op hoe je met je gevoelens kunt omgaan, zodat ze je niet in de weg gaan zitten maar juist een waardevol aspect in je leven als mens en mantelzorger kunnen zijn.
​​
​​In dit blog schets ik de grote lijn van de thema’s die in de volgende blogs over gevoelens aan de orde zullen komen. De komende vier weken komen de volgende onderwerpen aan bod:

​​​​Herken en erken je gevoelens

Allereerst: kun je zien, begrijpen en aanvaarden dat het niet meer dan normaal is om je zorgen te maken, geen raad te weten met je gevoelens, bang te zijn, verdrietig, onmacht te voelen etc? Je bent een mens, je voelt en je hebt zeker sterke gevoelens die te maken hebben met jouw dierbare met dementie. Jezelf die gevoelens toestaan is de allereerste en belangrijke stap. Ze zijn er, ze zijn normaal, ze zijn niet overdreven als je kijkt naar wat er feitelijk aan de hand is.

Dus ontken ze niet, herken ze juist! Durf allereerst tegen jezelf te zeggen: ja, ik ben bang, ik maak me zorgen, ik baal enorm dat ik niet naar m’n moeder (vader, partner etc) toe kan, ik voel me hulpeloos en machteloos en daar word ik zowel heel boos om als heel verdrietig van.
​​

​​Geef uiting aan je gevoelens

Ieder mens gaat anders met gevoelens om. Het is belangrijk om daarin je eigen weg te vinden. We weten uit de psychologie dat het voor het verminderen van stress van belang is gevoelens te uiten. Doe je dat ook? Wat is daarin voor jou een fijne manier? Stel je zelf deze vragen!
​​Misschien wil je graag met een vriendin bellen en je verhaal vertellen, of wil je even flink en ongeremd hardop kunnen schelden op de hele situatie terwijl je alleen thuis bent, misschien zet je het liefst wat mooie muziek op die je helpt om je tranen te laten gaan. Of je wilt naar buiten, lopen, stampen op de grond, hardlopen, of tegen een boksbal slaan. Wellicht vertrouw je je gevoelens graag aan het papier toe, in een brief of dagboek, of geef je ze weer in een gedicht of tekening. Of post je jouw verhaal op Facebook.

​​​Kalmeer je gevoelens

​​Nou heb je bovenstaande dingen gedaan maar die gevoelens zijn er nog steeds! Kijk dan eens of je in staat bent wat diepgaander te kalmeren. Dat kun je doen door een vorm van meditatie te doen, mindfulness, een geleide meditatie die je op internet vindt, of simpelweg op een rustig plekje gaan zitten en je aandacht richten op je in- en uitademing. Elke keer dat je merkt dat je gedachten een andere kant op gaan, breng je ze rustig terug naar je ademhaling. Doe dat 10 minuten en een paar keer per dag.
​​Kijk wat voor jou helpt in het kalmeren: in de tuin werken, iets creatiefs doen, muziek luisteren, een wandeling maken. Kies er bewust voor om deze dingen in te bouwen in je dag, bij voorkeur op een vast moment van de dag.
​​

​​Perspectief nemen op je gevoelens

Ik refereer hiermee aan het ‘gebed’ dat o.a. bij de AA gebruikt wordt:

​​“Mag ik de kalmte hebben om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed hebben om te veranderen wat ik veranderen kan, en de wijsheid om het onderscheid hiertussen te maken.”

Om dit toe te passen, heb je het nodig om met enige afstand en met perspectief te kijken naar de situatie.

 

De verdiepende blogs over deze thema’s plaatsen we de komende weken op:

9 april Herken en erken je gevoelens

23 april Geef uiting aan je gevoelens

30 april Kalmeer je gevoelens

7 mei Perspectief nemen op je gevoelens

Heb je vragen of opmerkingen of zijn er aspecten waar we wat dieper op in kunnen gaan, laat het ons weten in de comments!

 

Annemarie Schouten

Laat een reactie achter