Skip to content

Een praktische en positieve gids voor mantelzorgers

Het is alsof je bij elkaar aan tafel zit

Zorgcentrum Beatrix in Culemborg (onderdeel van Zorgcentra de Betuwe) biedt mantelzorgers de gelegenheid om hun naaste te zien via een schermbezoek. In het huis is een ruimte waar bewoners en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten met een plastic scherm tussen hen in.

Ezra van Zadelhoff gaat hierover in gesprek met familieleden* en verzorgenden.

Wat zijn uw ervaringen als familieleden met het schermbezoek?

Mevrouw den Ouden (echtgenote van een bewoner): “Het is alsof je bij elkaar aan tafel zit. Na een lange tijd van contact via beeldbellen en bezoek op afstand, bijvoorbeeld in de tuin of achter glas van de woonkamer, voelt het nu persoonlijker. Het scherm benadert persoonlijk contact en maakt het menselijker. Tijdens het gesprek houden we allebei de handen tegen het glas. En we geven een handzoen bij het afscheid.”

Mevrouw van Schalkwijk (schoondochter van een bewoonster): “We waren nieuwgierig of m’n schoonmoeder ons zou herkennen, en hoe ze eruit zou zien. Het was fijn om haar na zoveel weken weer te zien. Je wordt er vrolijk van. Eigenlijk is ze niet veel veranderd, alleen de haren zijn wat langer. Het oogcontact is erg belangrijk. Het is een stuk prettiger dan aan de telefoon omdat je elkaar ziet. En er is meer privacy, dat is heel positief. je kunt samen praten en er zijn geen andere mensen om je heen.”

Schermvisite Lingewaarden

Ruimte voor schermvisite locatie Lingewaarden

Mevrouw van Swanen (dochter van een bewoonster): “Dat je met meer mensen het raambezoek mag afleggen maakt het plezierig. Ik kom vaak samen met mijn zoons. We hebben ook met elkaar gelachen en een lolletje gemaakt. We hebben foto’s laten zien van onze hond. Op die manier is mijn moeder bij ons leven betrokken en is het bezoek heel relaxed. Een nadeel is wel dat het scherm spiegelt en dat het scherm het geluid wat tegenhoudt. Als je niet goed hoort dan vormt dat een belemmering.”

Meneer Schoorlemmer (echtgenoot van een bewoonster): “We hebben de verjaardag van mijn vrouw gevierd, samen met mijn dochter en kleinzoon. We hebben taart en ballonnen meegenomen en ondanks de omstandigheden hebben we toch deze belangrijke gebeurtenis met elkaar kunnen vieren. Want je weet niet of er nog een volgende verjaardag komt. Het schermbezoek is goed geregeld: de koffie en thee wordt altijd door het huis verzorgd. Na afloop wilde mijn vrouw echter meelopen en merkte toen dat er een scherm tussen zat. Dat was verwarrend voor haar. De zorg is heel goed, dat geldt ook voor de opvang van mijn vrouw na het raambezoek.”

Mevrouw Aussen (echtgenote van een bewoner): “Je mag elkaar niet knuffelen maar je hebt het gevoel dat je bij elkaar bent, dat je samen koffie zit te drinken. Voor deze tijd ontmoette ik mijn man in de afgesloten tuin. Hij komt dan in de tuin vanaf zijn kant. We houden 2 meter afstand. Het voelt meer vrij nu omdat het bezoek zo lang kan duren als zij zelf willen. Het scherm vindt mijn man een rare gewaarwording omdat er meer afstand is dan wanneer je elkaar buiten ziet. Ook is het een nadeel dat je maar een half uur hebt. Als hij dan emotioneel is, is het moeilijk afscheid nemen en ga je met een zwaar gevoel naar huis.
De zorg kwam mijn man aan het einde van het bezoek ophalen en heeft hem goed opgevangen. Dat hoorde ik later weer toen ik naar de afdeling belde en dat stelt me gerust.”

Wat zijn jullie ervaringen als professionals met het schermbezoek?

Schermbezoek bij locatie Beatrix van Zorgcentra De Betuwe

Schermbezoek bij locatie Beatrix van Zorgcentra De Betuwe

Melanie en Agnes (verzorgenden): Schermbezoek vraagt een goede voorbereiding. Bewoners wiens naasten op schermbezoek komen, worden hierop voorbereid. We vertellen dat familie hen in een andere kamer komt bezoeken. De informatie wordt per bewoner afgestemd. Als iemand lang tevoren onrustig is door dit bericht, dan vertellen we het op een later tijdstip. Het kan ook onrustig zijn voor bewoners. Ze worden uit hun vertrouwde omgeving gehaald en zijn soms na afloop verdrietig. Soms zijn ze nadien bezig om hun familie te zoeken. We vangen hen na afloop op.

Je kunt je afvragen of je, als een kort bezoekje erna een (deel van de) dag verwarring of gemis geeft bij bewoners, het dan wel moet doen. Maar bewoners het contact met familie onthouden is ook erg. Ze hebben het contact zo nodig. We kijken na afloop wat hen helpt: uitleg, een praatje, of afleiding. Vervolgens zetten we het in het elektronisch dossier, dan kan de familie zien hoe hun dierbare het bezoek heeft verwerkt en hoe we ermee om zijn gegaan.

Als verzorgenden vinden we samen met de naasten van onze bewoners dat ‘live’ contact het allerbelangrijkste is.
Als dat even niet kan, dan is schermbezoek een redelijk alternatief. We kunnen ons ook voorstellen dat we in een aparte ruimte een tafel met stoelen aan weerszijden neerzetten, zonder scherm. Met voldoende afstand is het voor sommige bewoners beter te begrijpen en toch persoonlijker.

 

 

*De namen van familieleden zijn om privacyredenen gefingeerd.

Foto via website Zorgcentra De Betuwe

Ezra van Zadelhoff

1 reactie

  1. Fieke Bernts op 20/05/2020 om 11:45

    Een boeiend overzicht van de verschillende ervaringen van de familieleden met deze nieuwe vorm van contact.

    Ook vind ik het interessant om kennis te nemen van de reacties van de bewoners hierop, zoals weergegeven door de verzorgenden . En hoe de verzorgenden dan echt zorg op maat toepassen ! Alle hulde hiervoor !

Laat een reactie achter