Skip to content

Een praktische en positieve gids voor mantelzorgers

Herken en erken je gevoelens

​​Herken en erken je gevoelens

​​In deze voor ieder onzekere tijden, is het niet meer dan normaal dat er allerlei gevoelens bij je leven. Soms zijn ze verbonden met de concrete situatie waarin je je bevindt, soms lijken ze ook zomaar uit het niets naar boven te komen. Natuurlijk maak je je zorgen om je dierbare met dementie, met wie je nu geen lichamelijk contact kunt hebben. In deze blog ga ik dieper in op het herkennen en erkennen van je gevoelens en sluit ik af met een mooie oefening die je daarbij kan helpen.

​​​​Jezelf je gevoelens toestaan

​​Allereerst: kun je zien, begrijpen en aanvaarden dat het niet meer dan normaal is om je zorgen te maken, geen raad te weten met je gevoelens, bang te zijn, verdrietig, onmacht te voelen etc? Je bent een mens, je voelt en je hebt zeker sterke gevoelens die te maken hebben met jouw dierbare met dementie. Jezelf die gevoelens toestaan is de allereerste en meest belangrijke stap. Ze zijn er, ze zijn normaal, ze zijn niet overdreven als je kijkt naar wat er feitelijk aan de hand is. Dus ontken ze niet, herken ze juist!

Hoe doe je dat?

​Dat klinkt makkelijk, maar hoe doe je dat? Gevoelens ervaar je in je lijf. Je wordt ze gewaar door met je aandacht naar je lijf te gaan. Rustig te gaan zitten of liggen op een plek waar je niet gestoord wordt. Tien minuten is al genoeg, maar misschien wil je langer tijd nemen. Richt je aandacht op wat je waarneemt. Je merkt misschien eerst je gedachten op: ik ben onrustig, kan me niet concentreren, ik ben snel geïrriteerd, ben moe, heb geen zin in dingen en m’n gedachten blijven malen. Ik zoek oplossingen die er eigenlijk niet zijn, ik wil wat niet kan. Er kunnen ook gedachten zijn die gaan over wat er net gebeurd is of wat je allemaal nog wilt doen vandaag. Merk dat allemaal op.
​​
​​En kijk dan eens of je ook kunt ervaren wat je voelt. Breng steeds als je aandacht afdwaalt en er gedachten opkomen, je aandacht rustig weer terug naar wat je waarneemt aan gevoel. Je kunt pijntjes voelen, warmte, kou, jeuk. Er kan zomaar verdriet voelbaar worden, of angst, zorgen, ongerustheid, misschien ben je ook boos of voel je je machteloos.
​​
​​Durf allereerst tegen jezelf te zeggen: ja, ik ben bang, ik maak me zorgen, ik baal enorm dat ik niet naar m’n moeder (vader, partner etc) toe kan, ik voel me hulpeloos, onzeker en machteloos en daar word ik zowel heel boos om als heel verdrietig van. Be- of veroordeel niet wat je voelt, gevoelens zijn menselijk en ze laten je weten wat er in je leeft en wat je aandacht vraagt in het zorgen voor jezelf. Wellicht helpt de begeleide ontspannings- en gewaarwordingsoefening uit hieronder je nog een stapje verder.
​​
​​

Oefening in het gewaarworden van je gevoelens (door Annemarie Schouten)

 

 

 

 

Annemarie Schouten

2 reacties

  1. Fieke Bernts op 09/04/2020 om 17:43

    Mooi oefening bij deze blog ! Dank je wel

    • Annemarie Schouten op 09/04/2020 om 18:21

      Dank je Fieke!
      Gebruik ‘m zo vaak je wilt en delen mag!

Laat een reactie achter